The lecture aims at offering students insights into the ‘human’ side of organizations. The course is split into two parts – covering the fundamental facets of personnel in organizations.

The course is taught in English.

The lecture is part of the module "Leadership and International Management".


This course teaches “technical basics” from the skill set of “Leadership, HR, & International Management” at the Faculty of Business Administration. The lecture is organized jointly by Prof. Weller, Prof. Tenzer, and Prof. Högl. The exercises will strengthen and complement the content taught in the lecture and leave enough room for open discussion and application.

During the first part of this course you will become acquainted with the most relevant aspects of “Strategic Human Resource Management”. Important principles and mechanisms including human assets and value creation, staffing, incentives, and development are discussed. We also discuss research and methodological issues thorugh academic papers and case studies in the tutorials.

Extending these aspects with an international perspective, the second part of the course will familiarize you with the cultural and institutional frameworks of human resource management across the globe. We will also analyze the impact of cultural and language diversity on communication, leadership, trust formation, power relations and knowledge sharing in multinational corporations.

These issues prepare the ground for the third part of the course, which focuses on selected topics of human behavior in organizational contexts (organizational behavior). In particular, key aspects of teamwork and leadership, creativity and innovation, as well as change and sustainability will be discussed. We will also discuss the role of different research methodologies throughout the tutorials.

The lecture aims at offering students insights into the ‘human’ side of organizations. The course is split into two parts – covering the fundamental facets of personnel in organizations.

The course is taught in English.

The lecture is part of the module "Leadership and International Management".


Die Vorlesung „Wissenschaftstheorie“ vermittelt grundlegendes Wissen zum a) Wissenschaftssystem mit seinen Akteuren und Institutionen, und b) zu verschiedenen und teils konkurrierenden Ansätzen der Erkenntnisgewinnung und der Wissensschaffung bezüglich betriebswirtschaftlicher Fragestellungen. Ein besonderer Fokus liegt auf verschiedenen Zugängen zur empirischen Erfahrung und Forschung. Ein weiterer Schwerpunkt besteht im Aufzeigen von Möglichkeiten und Problemen der normativen Transformation wissenschaftlicher Erkenntnisse in Handlungsempfehlungen für Unternehmenspraxis und Regulierer – ein Anspruch, dem die Betriebswirtschaftslehre als angewandte Wissenschaft in besonderem Maße genügen muss.

Die Studierenden erwerben fundierte Grundlagen über das Wissenschaftssystem und werden zudem in die Lage versetzt, betriebswirtschaftliche Fragestellungen einer wissenschaftlichen Lösung zuzuführen und hierbei unter verschiedenen in Frage kommenden Forschungsansätzen die geeignete auszuwählen. Weiterhin wird die Fähigkeit vermittelt, Forschungsergebnisse vor dem Hintergrund ihrer jeweiligen Forschungsparadigmen und Herangehensweisen kritisch zu bewerten. Die Studierenden sollen darüber hinaus lernen, informiert am aktiven Wissenschafts- und Praxisdiskurs teilzunehmen und fundiert Stellung zu beziehen.


Die Vorlesung „Wissenschaftstheorie“ vermittelt grundlegendes Wissen zum a) Wissenschaftssystem mit seinen Akteuren und Institutionen, und b) zu verschiedenen und teils konkurrierenden Ansätzen der Erkenntnisgewinnung und der Wissensschaffung bezüglich betriebswirtschaftlicher Fragestellungen. Ein besonderer Fokus liegt auf verschiedenen Zugängen zur empirischen Erfahrung und Forschung. Ein weiterer Schwerpunkt besteht im Aufzeigen von Möglichkeiten und Problemen der normativen Transformation wissenschaftlicher Erkenntnisse in Handlungsempfehlungen für Unternehmenspraxis und Regulierer – ein Anspruch, dem die Betriebswirtschaftslehre als angewandte Wissenschaft in besonderem Maße genügen muss.

Die Studierenden erwerben fundierte Grundlagen über das Wissenschaftssystem und werden zudem in die Lage versetzt, betriebswirtschaftliche Fragestellungen einer wissenschaftlichen Lösung zuzuführen und hierbei unter verschiedenen in Frage kommenden Forschungsansätzen die geeignete auszuwählen. Weiterhin wird die Fähigkeit vermittelt, Forschungsergebnisse vor dem Hintergrund ihrer jeweiligen Forschungsparadigmen und Herangehensweisen kritisch zu bewerten. Die Studierenden sollen darüber hinaus lernen, informiert am aktiven Wissenschafts- und Praxisdiskurs teilzunehmen und fundiert Stellung zu beziehen.