- Profesor: Ruta Kaskeleviciute
- Profesor: Nina Steindl
In einer datengetriebenen Medienlandschaft sind fundierte Markt- und
Medienanalysen unerlässlich. Dieses Seminar bietet praxisnahe Einblicke in
bewährte Methoden und aktuelle Entwicklungen der Medien- und Marktforschung.
Neben der Auseinandersetzung mit relevanten Instituten und Studien lernen die
Teilnehmenden konkrete Anwendungsbeispiele zu Markt- und Medientrends kennen (z.
B. durch Expert*innen aus der Praxis) und entwickeln ihr eigenes Projekt
entlang des Marktforschungsprozesses. Dabei werden nicht nur reale
Arbeitsprozesse simuliert, sondern auch essenzielle Arbeitstechniken und
berufspraktische Fähigkeiten vermittelt, die in der Branche gefragt sind.
- Profesor: Janise Brück
The commissioning and operation of industrialised systems of media audience measurement—and the analysis of their output—involves a whole range of communications professionals and represents an important part of the ‘media and market research’ field. Such systems include the German television audience ratings, which are managed by AGF (Arbeitsgemeinschaft Fernsehforschung) and collected by GfK. There are, in Europe alone, over 120 such systems covering not only TV, but also radio, online, and print media. In this seminar we will critically explore: the purpose of these systems (e.g., to produce ‘audience currencies’), the stakeholders involved (including advertisers and media content providers), how such systems operate (e.g., using surveys, diaries, physical meters, and tracking software), the threats they face (e.g. from very large online platforms), and changes taking place in their operation and regulation. Furthermore, we will become familiar with the typical techniques and workflows that are used by communication professionals to analyse the data these systems output. Such analyses include looking at the reach of—and engagement with—media outlets and their content across different combinations of time, media access devices, and sociodemographic groups. This seminar will feature some industry guest speakers and may involve an optional, subsidized field-trip to Frankfurt. Taught and examined in English.
- Profesor: Neil Thurman
There are, in Europe alone, over 120 industrialised systems of media audience measurement. Such systems include the German newspaper and magazine readership survey, ma Pressemedien—which is managed by AGMA (Arbeitsgemeinschaft Media-Analyse e.V.)—as well as systems that cover broadcast and online media. The running of such systems—and analysing the data they output—is done by myriad communications professionals and represents an important sub-field of ‘media and market research’. In this seminar we will critically explore: how such systems operate (e.g., collecting data ‘actively’—via diaries and surveys; and ‘passively’—via set-top-boxes and software), why such systems exist (e.g., as market information regimes), the market participants involved (including media buyers and publishers), the challenges they face (e.g., from online social media and video sharing platforms), and changes taking place in their methodologies (including the use of data fusion techniques) and regulation (e.g., the EU Media Freedom Act). In addition, you will have access to—and be instructed in the analysis of—actual data produced by these systems in order that you can become familiar with relevant professional techniques and workflows. Such techniques include analysing whether and when media outlets reach different sociodemographic groups and how audience members engage with media outlets and their content. This seminar will include some guest speakers from industry and may involve an optional, subsidized field-trip to Frankfurt. Taught and examined in English.
- Profesor: Neil Thurman
Marktforschung bildet eine wichtige Grundlage für unternehmerische Entscheidungen beispielsweise im Rahmen der Produktentwicklung, Segmentierung von Zielgruppen und Planung von Kommunikationsmaßnahmen. Zusätzlich zur Analyse vorhandener Daten werden hierzu häufig gezielt Primärdaten mithilfe sozialwissenschaftlicher Methoden erhoben. Wie in vielen Bereichen kommt dabei auch vermehrt KI zum Einsatz, etwa um Datensätze zu bereinigen, Interviews zu transkribieren und zusammenzufassen, oder Bilder zu analysieren.
Im Rahmen des Seminars erhalten Sie Einblicke in die Grundlagen der Marktforschung. Im Fokus stehen dabei die Einsatzmöglichkeiten von KI. In Zusammenarbeit mit dem Marktforschungsdienstleister KERNWERT lernen Sie verschiedene Tools kennen, probieren diese aus und erarbeiten ein Marktforschungskonzept für eine beispielhafte Fragestellung. Dabei lernen Sie, Potenziale und Fallstricke von KI abzuwägen und entsprechende Anwendungen zielführend einzusetzen.
.- Profesor: Paula Fink-Stehr