*** starts April 14th, ends in May ***
Overview
This seminar explores the intersection of computer vision and NLP, covering AI agents, video captioning, retrieval, QA, and query-based object/action localization. It also examines large reasoning language models for video understanding.
Goal
Students will gain expertise in Vision-Language Modeling (VLM) research, covering problem formulation, literature review, model development, experimental design, and evaluation. The course provides insights into emerging research areas and thesis opportunities.
Format
Block seminar: Mandatory attendance at all sessions.
Key meetings: Kick-off, final presentation, and two additional sessions.
- Timeline: We are hosting the seminar early in the semester and will finish it by the end of May.
- 14.04.2025: Introduction, Team Formation, Topic Distribution
- 05.05.2025: Intermediate Progress and Q/A
- 19.05.2025: Final Presentation
- 26.05.2025: Report Submission
Prerequisites
Machine Learning / Deep Learning
Computer Vision and/or NLP with Deep Learning
Python (PyTorch) & Linux
Students without these must obtain instructor approval.
- المعلم: Tanveer Hannan
- المعلم: Thomas Seidl
Das Seminar ist als Blockseminar konzipiert und findet an den folgenden Tagen statt: - Mo 28.07. - Fr 01.08. 10:00-13:00
- Mo 04.08. - Fr 08.08. 10:00-13:00 Inhalt Methoden und Ansätze, die auf der Logik beruhen, sind nicht nur in der theoretischen Informatik, sondern auch in der praktischen Informatik allgegenwärtig, wie die Verbreitung von Begriffen wie etwa „Programmverifikation“, „Wissensrepräsentation“, „Model Checking“, „Field Programmable Logic“ bezeugt. Das Masterseminar bietet eine Einführung in die Logik für Masterstudent:innen der Informatik. Um ein möglichst breites Publikum – und nicht nur die Aficionados von Mathematik und Theorie – zu erreichen, soll neben einem „Leitfaden“, der in die Syntax, Semantik und Beweistheorie der Aussagen- und Prädikatenlogik erster Stufe einführt, „Exkurse“, Anwendungen der Logik in der Informatik – z.B. in relationalen Datenbanken – oder Vertiefungen – z.B. Prädikatenlogik höherer Stufe – gewidmet sein. Ein Skriptum des Dozenten soll als Grundlage der Seminarvorträge dienen. Themen: 1 Syntax - Aussagenlogik - Exkurs: Präfix- und Postfixnotation und Präzedenzen - Prädikatenlogik erster Stufe - Exkurs: Termdarstellungen in Programmier- und Modellierungssprachen - Exkurs: Das Entitäts-Relations-Modell und der Tupel-Kalkül - Exkurs: UML und OCL - Beschränkte Quantifikation - Exkurs: Regelbasierte Formalismen - Exkurs: Mehrsortige Prädikatenlogik erster Stufe - Exkurs: Prädikatenlogik zweiter Stufe und höherer Stufen - Exkurs: Syntax von Modal- und Temporallogiken 2 Semantik - Boole’sche Funktionen - Exkurs: Schaltkreise und Boole’sche Algebren - Interpretationen und Modelle aussagenlogischer Formeln - Exkurs: Natürlichsprachliche Interpretationen der Junktoren - Interpretationen und Modelle von Formeln der PL1S - Gleichheit - Exkurs: Natürlichsprachliche Interpretationen der Quantoren - Herbrand-Interpretationen und Skolemisierung - Exkurs: Relationale Datenbanken - Die natürlichen Zahlen und das Induktionsaxiom - Exkurs: Semantik von Modal- und Temporallogiken 3 Beweistheorie - Entscheidbarkeitsergebnisse für die Aussagenlogik - Exkurs: Logikkalküle - Normalformen - Exkurs: Die Davis-Putnam-Beweismethode - Entscheidbarkeitsergebnisse für die PL1S - Exkurs: Die PUHR-Tableau-Beweismethode - Exkurs: Deklarative Semantik von definiten Logikprogrammen - Der Endlichkeitssatz - Exkurs: Folgerung im Endlichen- Nichtausdrückbarkeit des Induktionsaxioms in der PL1S
- المعلم: Francois Bry
In this seminar, each student will write a report and give a presentation on the basis of a published scientific paper. This give the students the chance to sharpen their skills in readinf a scientific paper, understanding concepts on a deeper level, summarizing a paper in its key elements, incorporating further literature, and presenting the gained insights in understandable manner. The students can give their preferences on a preselected pool of papers. On this basis each student will be assigned a paper to work with and a supervisor that will provide further assistance. Both, the written report and the oral presentation are part of the examination.
The oral presenations will be held on two days after the lecture period at the end of July or beginning of August. This event will take place in the form of a block seminar that has to be attended by all students participating in the course.
The course will start by a kick-off meeting on Friday, April 25th 14-16 c.t. in Room 105 (Akademiestraße 7, 1st Floor) to clarify the procedure of the course, attendance is mandatory. There will be no regular meetings.
- المعلم: Clemens Damke
- المعلم: Jonas Hanselle
- المعلم: Asma Hashmi
- المعلم: Stefan Heid
- المعلم: Paul Hofman
- المعلم: Eyke Hüllermeier
- المعلم: Alireza Javanmardi
- المعلم: Timo Kaufmann
- المعلم: Patrick Kolpaczki
- المعلم: Timo Löhr
- المعلم: Valentin Margraf
- المعلم: Maximilian Muschalik
- المعلم: Tobias Oberkofler
- المعلم: Yusuf Sale
Inhalt
Im Rahmen des Seminars wollen wir uns aktuelle Trends aus dem Bereich "Modern Data Storage Technologies" ansehen (z.B. Computational Storage, Flash-Speicher, NVMe, Zoned Storage, GPU Direct, DNA Storage) und deren Umsetzung in modernen Datenspeichersystemen anhand vorgegebener Literatur verstehen, analysieren und bewerten.
Für eine erfolgreiche Teilnahme am Seminar gibt es folgende Voraussetzungen:
- Teilnahme an der Vorbesprechung
- Aktive Teilnahme an allen Seminartagen
- Eigenständig vorbereitete Präsentationen, die zeigt, dass die präsentierte Forschung verstanden wurde
- Schriftliche Ausarbeitung von etwa 10-15 Seiten
Die Vortragszeit beträgt 15 Min., darauf folgen 5-10 Min. Diskussion.
Ablauf
Jeder Teilnehmer bekommt 2-3 wissenschaftliche Veröffentlichungen zu einem vorher gewählten Themenkomplex. Diese soll in einem Referat von 15 Minuten vorgestellt werden. Weiterhin relevante Literatur soll vom jeweiligen Referenten selbständig hinzugezogen werden. Im Anschluss an jedes Referat wird die vorgestellte Veröffentlichung von allen Teilnehmern diskutiert.
Nach dem Blockseminar soll jeder Teilnehmer eine schriftliche Ausarbeitung von etwa 10-15 Seiten einreichen, die sowohl die wesentlichen Punkte der vorgestellten Veröffentlichungen als auch die Ergebnisse der Diskussion präsentiert. Hierbei sollen die Veröffentlichungen insbesondere in den fachlichen Kontext gerückt und kritisch betrachtet werden.
In die Bewertung gehen sowohl Qualität von Referat und schriftlicher Ausarbeitung ein als auch qualifizierte Mitarbeit und Teilnahme an den Diskussionen jeder Sitzung.
Planung
Die folgenden Termine sind noch vorläufig und kleinere Änderungen sind möglich.
Veranstaltung | Datum | Zeit | Ort |
---|---|---|---|
Vorbesprechung und Vorstellung der Themen | 24.04.25 | Do, 14:00 -16:00 | Oettingenstr. 67, C 007 |
Deadline Themenauswahl | 29.04.25 | 23:59 | Moodle |
Seminarblock 1 - Kick-off Präsentationen (~5 min + Diskussion) | 08.05.25 | Do, 14:00 - 16:00 | Oettingenstr. 67, C 007 |
Seminarblock 2 - Zwischenpräsentationen (~10 min + Diskussion) | 12.06.25 | Do, 14:00 - 17:00 | Oettingenstr. 67, C 007 |
Finale Abgabe der Ausarbeitung (10-15 Seiten) | 04.07.25 | 23:59 | Moodle |
Seminarblock 3 - Abschlusspräsentationen (~15 min + Diskussion) | 10.07.25 | Do, 14:00 - 17:00 | Oettingenstr. 67, C 007 |
- المعلم: Marcus Paradies
- المعلم: Constantin Pestka
Knowledge graphs (KGs) describe structured symbolic data by representing information via entities and their relationships. This form of relational knowledge representation has a long history in logic and artificial intelligence.
Relational embedding methods are useful methods for representing KGs and an important step towards KG reasonings, including link prediction in AI systems. For example, RESCAL, which was the first embedding model for KGs, has been used for recommending industrial components to customers.
At the same time, relationships between entities, in reality, are evolving, and temporal knowledge graphs are also of great significance in this respect. Events in temporal KG (tKG) are described as quadruple with an additional timestamp, for example, (Obama, is, USA president, 2008-2016).
With pre-trained foundation models like GPT-4, knowledge graphs even gain more attention to help reduce hallucination, increasing the factuality and reasoning ability of black-box large models.
The seminar focuses on the above-mentioned topics of machine learning with Knowledge Graphs, and students are encouraged to investigate state-of-the-art work in this field to learn cutting-edge knowledge graph research.
- المعلم: Ruotong Liao
- المعلم: Volker Tresp
- المعلم: Jingpei Wu
Content
A good amount of software-engineering research consists of the creation of software or its analysis. The software and data that are created by researchers in this process are referred to as “research artifacts”. These artifacts are useful in two ways. First, other researchers can reproduce the reported research results. That means that, in theory, anyone having access to the research artifact should be able to observe the same results as reported by the researchers. Second, other researchers can reuse these artifacts in their own research.
The goal of this seminar is to learn how to use and assess artifacts from software engineering and programming language research.
In this process students will acquire basic skills for conducting reproducible scientific research, which will be useful for their final projects and further academic careers. They will learn how to perform a reproduction study, document their work, write a report, and present their findings.
Students will perform a reproduction study on a given set of already published artifacts. Their main tasks are to
- verify that published research artifacts are still available and usable,
- read the related publications,
- follow the documentation of the artifacts to reproduce the studies’ results, and
- report the findings.
Team
Process
This presence course will consist of 3 phases.
Reading lectures: four presence sessions (one per week) in which students will read and discuss relevant publications on artifact evaluation to gain knowledge on the topic and relevant skills to perform the reproduction study.
Reproduction study: independent work in which each student is given a set of publications with artifacts. Students will document their independent work in lab reports and present the individual reproduction results. A weekly office hour will be offered for discussions on practical issues that students may be facing.
Report and presentation: Students will write a final report based on their experimental work documented in the lab report from phase 2. Additionally, they will prepare a 10 minutes presentation.
Requirements
Students should be interested in reading and understanding scientific publications. A healthy degree of scepticism is beneficial.
This seminar is in English.
- المعلم: Daniel Baier
- المعلم: Dirk Beyer
- المعلم: Stefan Winter
Ein Ziel des Seminars ist es, wissenschaftliche Arbeitstechniken zu erlernen bzw. zu vertiefen. Dazu wird eine Veranstaltung zu Präsentations- und Arbeitstechnik angeboten, ergänzt durch individuelles Vortrags-Coaching und Feedback.
Die Endnote des Seminars ergibt sich aus der Qualität der wissenschaftlichen Arbeit, der Präsentation sowie der aktiven Teilnahme an den Seminaren.
- المعلم: Michael Kölle
- المعلم: Tobias Rohe
- المعلم: Gerhard Stenzel
Im Rahmen dieses Seminars werden ausgewählte Themen aus dem Bereich der Mobilen und Verteilten Systeme behandelt, die insbesondere aus den Forschungsschwerpunkten des Lehrstuhls stammen. In den letzten Semestern führte das zu einem Fokus auf Themen aus dem Bereich des Maschinellen Lernens und Quantum Computing.
Ein Ziel des Seminars ist auch das Erlernen bzw. Üben wissenschaftlicher Arbeitstechnik. Hierzu wird im Laufe des Semesters eine Veranstaltung zu Präsentations- und Arbeitstechnik angeboten und durch individuelles Vortrags-Coaching/Feedback ergänzt.
Die Endnote des Seminars ergibt sich aus der Qualität der wissenschaftlichen Arbeit, der Präsentation, den eingereichten Gutachten und der aktiven Teilnahme an den Seminaren.
- المعلم: Maximilian Mansky
- المعلم: Jonas Nüßlein
- المعلم: Jonas Stein
- المعلم: Gerhard Stenzel
- المعلم: Leo Sünkel
- المعلم: Maximilian Zorn
This seminar covers recent topics and advances in Reverse Engineering techniques aided by Machine Learning. We will cover recovery of function boundaries, symbols, and in particular Deep Learning models that produce vector representations of machine code.
Prerequisites: Any course offering an introduction to machine learning, familarity with assembly code
Dates and times stated below are preliminary, but probably won't change anymore.
Participation in the first session (April 23) is mandatory, anyone not present (without valid excuse) cannot take this seminar. Seminar sessions take place Wednesdays 4-6pm at Oettingenstr. 67, room 067 from 23.4.-23.7.25
After the first session, the participants will choose their paper. The first presentations start two weeks after. Each participant is required to give a presentation of his paper, prepare a discussion, participate in every week's discussion, and write a seminar report at the end of the term.
- المعلم: Moritz Dannehl
This seminar covers a selection of current topics from the areas of High Performance Computing, Quantum Computing, Virtual Reality and Cryptography for students to work on.
Each participant will work on one topic throughout the semester (master students on their own, bachelor students in pairs of two). The goal is to write a paper, submit it to a fictitious conference committee, review each other's work and present the findings at an end-of-term "conference" in the seminar.
The task is supported by a lecture about scientific writing and presentations and by an individual supervisor for each topic.
The mandatory lectures will take place on Wednesdays, 12-14 h c.t., room 027 in Oettingenstr. 67.
The final presentations will take place in block from.
- المعلم: Sergej-Alexander Breiter
- المعلم: Daniel Diefenthaler
- المعلم: Fabian Dreer
- المعلم: Karl Fürlinger
- المعلم: Fabio Genz
- المعلم: Florian Krötz
- المعلم: Korbinian Staudacher
- المعلم: Xiao-Ting To
Das Oberseminar ist die wichtigste Kommunikationsplattform für die Forschungsinteressen der Mitglieder des Forschungsgruppe “Technology-Enhanced Learning”. Hier werden Informationsveranstaltungen für Bachelor- und Masterstudierende abgehalten, über den Antritt und den Abschluss von Studienarbeiten berichtet, die Mitarbeiter der Arbeitsgruppe informieren über ihre Forschung und renommierte Wissenschaftler aus dem In- und Ausland dozieren zu Forschungsthemen, die für die Gruppe von Interesse sind.
Melden Sie sich bitte über diese Seite für das Oberseminar an, um Einladungen zu den Vorträgen und Anweisungen zu erhalten! Das Seminar wird in Präsenz stattfinden, eine alternative Teilnahme über Zoom ist ebenfalls möglich.
- المعلم: Imen Azaiz
- المعلم: Armin Egetenmeier
- المعلم: Sven Strickroth