This course provides an introduction to the systematic creation of consumer insights based on large structured and unstructured data that consumers generate in their journey across different channels and touchpoints with companies (e.g., ratings, reviews, web clickstream data, transactions). Students learn about different sources and types of data, about collecting, verifying, and using data for enhanced marketing decision-making. In particular, the course presents a portfolio of tools and techniques that decision makers can use to prepare and transform different data types into adequate information to support marketing decisions. Data visualization tasks offering clear business insights will be specifically emphasized. Students’ work will be application-oriented, as they will analyze business cases and (real) datasets by using software such as SQLITE, Tableau, Rapid Miner, DataRobot, Python, Polinode, and SmartPLS.

Im Rahmen dieser Veranstaltung werden die betriebswirtschaftlichen Grundlagen der Verflechtung von Unternehmen und Märkten behandelt. Die Studierenden erlangen grundlegende Kenntnisse der Funktion von Marketing in Unternehmen, der Analyse von Märkten, lernen die Instrumente des Marketings kennen und entwickeln Fähigkeiten zur Erstellung einer konsequent auf die Marktbedürfnisse ausgerichteten Unternehmensstrategie. Hierbei werden Grundlagen und Handlungsebenen der Unternehmensführung sowie konkrete Strategien einer ressourcen- und marktorientierten Unternehmung vermittelt.