Wie funktionieren eigentlich Öffentlichkeitsarbeit und PR im Gesundheitsbereich? Welche Besonderheiten und Herausforderungen gibt es bei der Planung von Kommunikationskampagnen im Gesundheitsbereich? Und welche Rolle spielen ethische Aspekte bei der Gestaltung von Kampagnen im Gesundheitsbereich?
Mit diesen und ähnlichen Fragen werden wir uns in diesem Seminar beschäftigen. Dafür werden wir uns zunächst - theoretisch und praktisch - mit der Umsetzung von PR-Kampagnen im Gesundheitsbereich beschäftigen. Anschließend werden Sie im Rahmen des Seminars in Kleingruppen eine eigene Kampagne entwickeln und diese abschließend in einem Pitch vorstellen.
- Trainer/in: Mara Berlekamp
How can we communicate science effectively in a time of planetary crisis? How does misinformation shape the public discourse on topics ranging from climate change and pandemics to the biodiversity crash? What modes of communication are appropriate for different public and stakeholders of science? What role does emotion place in science communication? How should we communicate about wicked problems and complex systems? This new seminar will provide an introduction into key current concepts and literature in science communication studies, and invite students from biology and communication to work together on a developing and realizing a collaborative final project.
- Trainer/in: Michael Gorman
- Trainer/in: Mascha Gugganig
- Trainer/in: Samara Kolditz
- Trainer/in: Clara Kühner
The clothes we wear do more than just protect us from the elements and the environment we live in. Personal attire and fashion can have a communicative purpose. From identifying individuals to (and with) certain communities or cultures, to making political and social statements, fashion or style choices are a form of public, and sometimes strategic communication that is often overlooked. For some public and political figures, however, there are strategists that assist in this form of visual communication.
In this seminar, we’ll be using communication, and social theories to first understand the meaning of strategic communication, and then the function of fashion as a form of visual and strategic communication. Students will then have to apply what they learned to one public case of their choosing.
- Trainer/in: Ahmed Elmezeny
Wie sieht der Berufsalltag von PR-Profis aus? Kommunikationsmanager/innen in ganz verschiedenen Rollen bei Unternehmen und Agenturen stellen euch in Gastbeiträgen ihre Arbeit vor, im Medienunternehmen, in der Pharmaindustrie oder PR-Agentur. Ihr lernt etwas über PR-Konzepte, Kreativitätstechniken, Medienarbeit und Krisenkommunikation.
- Trainer/in: Henrike Zock