- Trainer/in: Tuuli Savela
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Tuuli Savela
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Tuuli Savela
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Tuuli Savela
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Ksenia Shagal
Achtung Raumänderung: der Kurs findet in der Ludwigstr. 31/III Raum 324 statt! Please note: the course has been moved to Ludwigstr. 31/III room 324! This course is intended as a supplement to the general introduction to morphology (although it can also be taken independently), and it allows the students to apply their theoretical knowledge of morphology in practice. The examples and data addressed in the course come primarily from Finno-Ugric languages, but prior knowledge of these languages is not required in order to participate. The course presents a broad range of morphological phenomena and discusses a variety of general topics in morphology, such as inflection and derivation, word structure and organization of paradigms, interfaces between morphology and syntax and between morphology and phonology, synchronic study of morphology as well as diachronic approaches. Lehrmaterialien: to be provided in the course Leistungsnachweis: active participation in the course, written assignment at the end of the course |
- Trainer/in: Denis Rakhman
- Trainer/in: Ksenia Shagal
ACHTUNG NEUE KURSZEIT: Verschiebung auf Mittwoch 10-12
This course covers a wide range of topics in the history, culture, folklore, art and religion of the Uralic (Finno-Ugric) peoples. The Uralic peoples live on a vast territory from Northern and Central Europe in the west to Siberia in the east, which accounts for a significant diversity in all these aspects. The course provides a wealth of audio-visual materials and offers an overview of various approaches to topics in ethnography, cultural studies, and linguistic anthropology.
Lehrmaterialien: to be provided in the course
Leistungsnachweis: active participation in the course, presentation and a written report towards the end of the course
- Trainer/in: Ksenia Shagal
This course is intended as a supplement to the general introduction to semantics, lexicology, and lexicography (although it can also be taken independently). It allows the students to apply their theoretical knowledge in these domains in practice, and presents a wide variety of novel approaches to the study of lexicon. A significant share of case studies discussed in the course come from Finno-Ugric languages, but prior knowledge of these languages is not necessary in order to participate.
Lehrmaterialien: to be provided in the course
Leistungsnachweis: active participation in the course, individual project (including a presentation in the course)
- Trainer/in: Ksenia Shagal
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Katri Wessel
Jede Sprache verfügt über eine Strategie, den Wahrheitsgehalt einer Aussage umzukehren – Negation. Dieses Phänomen ist aufgrund seiner Universalität Gegenstand zahlreicher sprachwissenschaftlicher Untersuchungen und verbindet verschiedene Teilbereiche der Linguistik wie Syntax, Semantik, und Pragmatik. In diesem Seminar betrachten wir verschiedene Aspekte von Negation aus einer sprachvergleichenden, typologischen Perspektive, wobei der Morphosyntax von Negation sowie Negation in den uralischen Sprachen besondere Aufmerksamkeit geschenkt wird. Zu den Themen, die in diesem Kurs behandelt werden, zählen unter anderem: Morphologie von Satznegation (z.B. affirmative und negative Verbalparadigmen; Arten von Exponenten der Negation wie Partikel, Affixe oder Auxiliare), Arten infiniter Negation, Negativkongruenz (= „doppelte Negation“), Negation von Indefinitpronomina und negative Polarität, expletive Negation. Der Kurs ist ausgelegt als thematisch breite Einführung in die sprachwissenschaftliche Untersuchung von Negation. Es werden die wichtigsten Konzepte und Fragestellungen im Zusammenhang mit Negation eingeführt und kritisch hinterfragt, sowie aktuelle typologische Forschung zu Negation vorgestellt. Die Kenntnis uralischer Sprachen ist keine Voraussetzung für die Teilnahme an diesem Kurs. Dieser Kurs wird als Seminar zu 3 oder 6 ECTS angeboten. Der Leistungsnachweis besteht aus der Abhaltung einer mündlichen Präsentation im Kurs sowie dem Verfassen einer der ECTS-Anzahl entsprechenden schriftlichen Arbeit. Details betreffend Anzahl der ECTS-Punkte und entsprechendem Leistungsnachweis können zu Semesterbeginn individuell vereinbart werden. Die Kurssprache ist Deutsch, weiters sind Lesekenntnisse des Englischen für die Begleitliteratur von Vorteil. |
- Trainer/in: Johannes Hirvonen
The course is taught in English.
Space is one of the most basic, if not the most basic domain of human experience. Much of human life consists of interactions with spatial entities and comprehending and communicating the location of entities in space. To facilitate this, languages have developed a multitude of systems to express spatial relations between entities. This course provides an overview of different kinds of systems of spatial expressions as well as what types of spatial distinctions are made within different types of spatial expression systems. Moreover, the course will discuss how the general human cognitive capacities are reflected in the systems of spatial expressions and the distinctions made in them.
The course can be of interest to students interested in typology and semantics of space, as well as the interface between language and other cognitive properties of humans.
Lehrmaterialien: to be provided during the course.
Leistungsnachweis: active participation in the course, obligatory assignments throughout the course
- Trainer/in: Riku Erkkilä
In diesem Kolloquium finden zahlreiche Vorträge zu aktuellen Forschungsthematiken der Uralistik und linguistischer Typologie statt.
Unter den Vortragenden befinden sich internationale Gäste aus verschiedenen uralischen Teilsdisziplinen, Mitarbeiter aber auch Studierende des Instituts für Finnougristik / Uralistik der LMU München. Fragerunden und Diskussionen folgen den Vorträgen.
Lehrmaterialien: werden im Kurs bereit gestellt
Leistungsnachweis: regelmäßige aktive Teilnahme; learning diary
This is a series of talks presenting recent advances in the fields of Uralic studies and linguistic typology. The talks are given by prominent guest lecturers as well as the staff and students of the Institute of Finno-Ugric Studies. The presentations are followed by questions and general discussion.
Lehrmaterialien: to be provided during the course
Leistungsnachweis: active participation in the course, learning diary from the course
- Trainer/in: Ksenia Shagal
- Trainer/in: Minna Boettiger
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Anna Döge
- Trainer/in: Ksenia Shagal
The course is taught in English.
The course offers a comprehensive introduction to the basic concepts of syntax and syntactic analysis. It provides an overview of the most important aspects of clause and sentence organization, the key topics in syntactic research, and the main theoretical approaches to syntax. The course focuses on cross-linguistic diversity in the domain of syntax, and the relevant examples are drawn from every part of the globe.
Lehrmaterialien: to be provided during the course
Leistungsnachweis: obligatory home assignments throughout the course, written final exam
- Trainer/in: Ksenia Shagal
- Trainer/in: Katri Wessel
This course is taught in English.
This course is intended for doctoral students and advanced MA students who are planning to pursue an academic career in linguistics. The course will be largely tailored according to the participants’ needs, but it will at least touch upon such topics as reading and writing research articles, data collection and management, participating in conferences and other events, networking and collaboration, teaching and mentoring, public outreach, applying for funding, time management, and long-term planning. Thematically, the course is expected to focus on Finno-Ugric studies and language typology, but participants from other linguistic disciplines are also welcome.
- Trainer/in: Ksenia Shagal
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Tuuli Savela
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Minna Boettiger
- Trainer/in: Katri Wessel
Diese Veranstaltung ist Teil des Moduls P2 Grundlagen der Finnougristik im BA-Studiengang Finnougristik. Der Leistungsnachweis erfolgt im Rahmen der Lehrveranstaltung „Einführung in die Finnougristik I“
Die Veranstaltung vermittelt notwendige Grundlagen im Umgang mit Daten und Quellen im Studium und reflektiert methodologische und ethische Fragen des wissenschaftlichen Arbeitens. Als praktische Elemente werden der Gebrauch der Universitätsbibliothek und weiterer, zentraler Literaturdatenbanken, Recherchetechniken und Literaturverwaltung eingeübt und die wichtigsten Publikationsorgane des Fachs kennengelernt.
- Trainer/in: Gwen Janda
- Trainer/in: Ksenia Shagal
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Tuuli Savela
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Tuuli Savela
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Minna Boettiger
- Trainer/in: Katri Wessel
Fortsetzung des Kurses Finnisch III. Theoretische Kenntnisse der
grammatischen Strukturen werden vertieft. Vertiefung der Verbkonjugation
in verschiedenen Tempora und Modi, Pluralformen und
Partizipialkonstruktionen. Die kommunikativen Fähigkeiten werden durch
entsprechende Übungen vertieft
- Trainer/in: Katri Wessel
Die fachspezifische Übung begleitet die Sockelvorlesung Phonetik und Phonologie und vertieft diese erstens in Hinblick auf die uralischen Sprachen und zweitens durch praktische Übungen. Theoretische Fragestellungen beinhalten Fragen wie Lautinventar, Prosodie, koartikulatorische Phänomene, Assimilationsprozesse sowie Lautwandelphänomene im Finnischen, Estnischen, Ungarischen und anderen uralischen Sprachen. Zudem werden phonetische Arbeitswerkzeuge wie Transkription (nach dem FUT- und IPA-System), akustische Analyse und weitere Methoden vorgestellt und an praktischen Beispielen geübt.
Leistungsnachweis: Abschlussklausur
- Trainer/in: Gwen Janda
- Trainer/in: Katri Wessel
Im ersten Teil dieser zweiteiligen Lehrveranstaltung werden die uralischen (finnougrischen) Sprachen und Sprechergemeinschaften aus verschiedenen Blickwinkeln betrachtet: ihre geographische Lage, ihre Geschichte und Kultur, ihre Kontakte mit anderen Völkern. Weiter gibt die Veranstaltung einen Überblick über die Verwandtschaft der uralischen Sprachen und ihre ältesten Sprachdenkmäler.
Fortsetzung (Einführung in die Finnougristik II) im Sommersemester.
Leistungsnachweis: Abschlussklausur
Für BA-Hauptfach Finnougristik bitte beachten: Zu diesem Modul gehört auch der Kurs 14347 Informationskompetenz!
- Trainer/in: Gwen Janda
- Trainer/in: Katri Wessel
- Trainer/in: Katri Wessel
Die Übung ergänzt und vertieft die Inhalte der Vorlesung „Sockel
Grundzüge der Sprachwissenschaft“ mit speziell auf die Finnougristik und
die uralischen Sprachen bezogenen Materialien.
- Trainer/in: Gwen Janda
- Trainer/in: Katri Wessel
Im zweiten Teil der Einführung werden alle uralischen Sprachzweige anhand von Schwerpunktthemen aus den Bereichen der Phonologie, Morphologie, Syntax und des Wortschatzes behandelt.
Für BA-Hauptfach Finnougristik bitte beachten: Zu diesem Modul gehört für Studierende im BA-Hauptfach auch der Kurs Wissenschaftliches Schreiben!
- Trainer/in: Gwen Janda
- Trainer/in: Katri Wessel
Dieses Seminar ist eine fachspezifische Begleitung zur Sockelvorlesung
„Syntax“ mit speziell auf die Finnougristik und die fiu. Sprachen
bezogenen Materialien. Vertieft diskutiert werden z.B. spezifische
grammatische Kategorien fiu. Sprachen und ihre syntaktischen Funktionen
(Genus verbi, Objektkongruenz, Possessivsuffixe), Struktur und
Aufbaumöglichkeiten von Nominal- und Verbalphrasen usw. Anhand von
Originaltexten und Übungsmaterialien werden unterschiedliche Ebenen der
syntaktischen Analyse eingeübt.
- Trainer/in: Gwen Janda
- Trainer/in: Katri Wessel